محمدجوادغلامی

وب شخصی محمدجواد غلامی

محمدجوادغلامی

وب شخصی محمدجواد غلامی

انرژی هسته ای

يكشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۴، ۰۵:۰۸ ب.ظ


این نوشته یک هفته قبل از بیانیه سوییس(لوزان) نوشته شده بود



بسم الله

سلام.
2 تا نقد با پیشنهاد دارم. به نظرم در طول این هفته، مذاکره کننده هامون بهش تکیه کنند:

مورد اول: چه معنی می دهد که تحریم ها را معلق کنند و بعدِ سال ها حذف کنند؟

ظالمانه است..

مگر در طول این مدت تعلیق برنامه هسته ای مان و نچرخیدن سانتریفیوژهامان به 6 کشور اعتماد نکردیم؛
خب! دیگر تعلیق تحریم ها معنی ندارد؛
از وقتی توافق می شود تحریم ها هم حذف شوند.

همان طور که رئیس جمهور گفتن اگر قرار بر این باشد که تحریم همچون شمشیری باشد که دشمن دیوانه در هوا می چرخاند و ما بخواهیم این شمشیر را از دشمن بگیریم؛ تعلیق تحریم به معنی فرصت است برای ضربه زدن برای فشار آوردن.
این کار، خدعه دشمن است که شمشیر را در پشت سر خود پنهان می کند و در وقتی نامشخص بهمان ضربه می زند. باید شمشیر را از دست دشمن گرفت، نه انکه خود را گول بزنیم و یا چشمان مان را ببندیم که شمشیر در دست دشمن نیست.. آنوقت مردم هم بعد از توافق نتیجه ملموسی نمی بینند.

خب اگر قرار بر هم دلی دولت و ملت با هم است. که این چنین هم باید باشه فکر می کنم قطعا مردم حذف تحریم ها رو می خواهند نه تعلیق تحریم همراه تعلیق برنامه هسته ای ..

مورد دوم: چرا بنا را بر تعداد سانتریفیوژ می گذارند که انوقت بهانه جدیدی به دشمن بدهیم که برای تحقیق و توسعه از ما بخواهد امتیاز بیشتری بگیرد؟

همان طور که رهبری گفتن و صدالبته جناب آقای صالحی تائید کردن «سو» معیار بهتری است آنوقت نه بهانه ای برای منتقدین خارجی وجود دارد نه برای داخلیها.

چرا که تعداد سانتریفیوژ این معنی را به طرف غربی می دهد که بهانه کند با این تعداد سانتریفیوژ شما توانایی تولید بمب را دارید! یا از آنجایی که تعداد سانتریفیوژ بالایی به شما اجازه استفاده داده ایم دیگر نباید توسعه اش بدهید و با همین غنی سازی کنید و تولید فناوری!
درحالیکه اگر در متن توافق نامه واژه «سو» را بکار بدهیم نه به ما اجازه تولید بمب را خواهد داد( قطعا برای طرف غربی روشن خواهد شد که توانایی ساخت بمب را نداریم ) و  نه مانع ما برای توسعه فناوری هسته ای مان می شود( چرا شنیدم بعد چند سال سانتریفیوژها باید جایگزین شوند یا به مدل بالاتر ارتقا داده شوند که آنوقت تعدادی که نیاز داریم کمتر هم میشود) و در نهایت مانع بهانه جویی و امتیاز گیری در دیگر مراکز هسته ای مان میشود(مثل فردو و اراک).




# «سو» چیه؟= «سو» (Seperative Work Unit)، در واقع «ضریب جداسازی» و به عبارت بهتر، میزان سرعت و توان جداسازی سالانه اورانیوم ۲۳۵ از اورانیوم ۲۳۸ است که تولید آن برحسب کیلوگرم بیان می‌شود. به عنوان مثال سایت نطنز که ۲۸۸زنجیره غنی سازی دارد با ماشین‌های سانتریفیوژ فعلی که اصطلاحا به عنوان مدل «P۱» از او یاد می‌شود و ضریب جداسازی‌اش ۱/۲۵ تا ۱/۷۵ است که درسال این زنجیره تقریبا ۱۱۷۰۰کیلوگرم UF۶ تولید می‌کند.
درواقع ۱۰هزار ماشین فعال سانتریفیوژ جمهوری اسلامی ایران ۱۰هزارسو ضریب جداسازی سالانه دارد و اگر ۱۹هزار ماشین سانتریفیوژ فعال شود با توجه به اینکه ۱۰۰۰ سانتریفیوژ ما از نسل دوم و اصطلاحا «P۲» است قدرت و ضریب جداسازی ما بسیار بیشتر افزایش می‌یابد.
برگرفته شده از سایت امید هسته ای ایرانیان

# 190 هزار سو نیاز قطعی کشور= بیانات رهبری در دیدار مسئولان نظام در تاریخ 1393/04/16

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی